Wat doet een fulfilment center?

Voor velen is fulfilment gelijk aan warehousing. Maar, niets is minder waar. Fulfilment is namelijk veel meer dan dat. Een fulfilment partner zal namelijk alle taken van je overnemen op het gebied van de logistiek van jouw (web)winkel of onderneming. Een van de belangrijke onderdelen is het opslaan van goederen (ook wel warehousing genoemd). Maar daarnaast houd een fulfilment center zich ook bezig met inkomende goederen, order picking and packing, het voorraadbeheer, verpakkingsmaterialen, retourmanagement en volumecontracten met koeriers. Tot slot zorgt een fulfilment center in sommige gevallen ook voor het beheren van de klantenservice. Wat wil je nog meer?

Warehousing bij een fulfilment center

De opsloag van jouw goederen / producten gebeurt vaak op verschillende type locaties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan shelf storage, stapelbakken, een gekoelde opslag, liftsystemen en eventuele palletplaatsen. Deze locaties zijn allemaal in het bezit van een fulfilment center, en zorgen er dus voor dat jouw goederen altijd in de meest optimale omstandigheden worden opgeslagen.

Voorraadbeheer bij een fulfilment center

Naast het opslaan van jouw goederen, kan een fulfilment center er ook voor zorgen dat voorraad up-to-date is. Zo ben je ervan verzekerd dat je nooit iets verkoopt wat je niet meer in huis hebt. In de meeste gevallen wordt jouw online voorraad dan ook altijd automatisch gesynchroniseerd met jouw offline voorraad bij een fulfilment center. Zo zal er tijdens het verwerken van orders in de opslag direct een verandering in de online voorraad zichtbaar zijn. Wel zo handig, toch?

Verpakkingsmaterialen

Een van de leukste toevoegingen van een fulfilment center is de gepersonaliseerde verpakking. Tegenwoordig is dit steeds belangrijk, en maak je hiermee echt het onderscheid. Zo zorgt een fulfilment center altijd voor vaste partners op het gebied van karton, zakken, vullingsmateriaal en andere verzendbenodigdheden. En doordat je dit laat uitbesteden bij een fulfilment center, zal er met regelmaat sprake zijn van een daling in verpakkingskosten.