Wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen SEO en SEA?

Als we het hebben over verschillen in SEO (zoekmachine optimalisatie) en SEA (zoekmachine adverteren), hebben we het eigenlijk alleen over verschillende benaderingen van adverteren. Beide zijn onderdelen binnen de zoekmachine marketing.

Zoekmachinemarketing wordt soms gebruikt als een overkoepelende term die SEO omvat, maar omdat SEA strikt verwijst naar betaalde advertenties, zijn ze eigenlijk gescheiden. SEA gaat over het verkrijgen van verkeer via betaalde advertenties, en SEO gaat meer over het verwerven, monitoren en analyseren van organische (onbetaalde) verkeerspatronen.

SEO en SEA zijn beide sterk afhankelijk van zoekwoorden om verkeer naar zakelijke websites en webpagina’s te leiden. Hoewel de zoekmachine marketing technieken die voor elk worden gebruikt verschillend zijn, zijn ze beide gericht op verkeersstromen en hoe deze zich verhouden tot zoekmachinemarketing activiteiten. Mensen zullen zoekmachines gebruiken om te zoeken naar iets waarnaar ze op zoek zijn, en ze kunnen het vinden aan de hand van de organische resultaten (SEO) of de betaalde resultaten (SEA).

De meeste mensen zoeken online voordat ze iets kopen, dus een sterke aanwezigheid in de zoekresultaten is cruciaal en het gebruik van een strategische combinatie van beide kan uw zichtbaarheid op de lange termijn vergroten.

SEO is voor organisch verkeer, dus dat zijn onbetaalde of gratis vermeldingen, en SEA is voor gerichte advertenties waarvoor je betaalt. Ze kunnen complementair zijn, maar alleen als de website zelf eerst SEO-vriendelijk is, heeft SEA een grotere kans om succesvol te zijn.

SEO is de basis voor een goede SEA en als je ze allemaal goed hebt opgezet, heb je een grotere kans om verkeer van hoge kwaliteit te krijgen en de conversieratio’s te verbeteren. Als u eenmaal een SEO-vriendelijke site en gesponsorde advertenties heeft die correct zijn getarget met de juiste zoekwoorden, heeft u meer kans om bovenaan de betaalde zoekopdrachten te verschijnen. Maar u moet uw SEO hebben om ervoor te zorgen dat Google u als een geloofwaardige website ziet

Als de website aan de nieuwere kant is, kun je eerst prioriteit geven aan jouw SEA-campagne, aangezien het even kan duren voordat SEO-rankings zijn vastgesteld, maar negeer de SEO tijdens dit proces niet.